Har det blivit dags att sälja bolaget? En företagsförsäljning omgärdas ofta av flertalet frågor. Inte särskilt märkligt, då det kan vara en komplex process att sälja företag. I den här artikeln går vi igenom 5 punkter att tänka på inför försäljning.
När du väl tagit beslutet att sälja ditt företag kan det vara svårt att veta hur du sparkar i gång processen. En företagsförsäljning är sannolikt en av de större affärerna du gör i ditt liv som företagare. Att lämna något åt slumpen är därför ett riskfyllt alternativ.
Hur vet man vad företaget är värt? Hur gör man verksamheten attraktiv för potentiella köpare? Och hur bör man ställa sig till inkommande bud? Den digitala företagsmäklaren I Am Growth har tagit fram 5 tips för att sälja företag. Om du följer nedanstående punkter ser du till att försäljningen blir så effektiv och lönsam som möjligt.
Vid en företagsförsäljning är priset såklart alltid av intresse. En viktig del i säljprocessen är därför att genomföra en företagsvärdering där man bland annat tittar närmre på intjäningsförmåga, marknadsposition och kapitalstruktur. Resultatet ger dig en uppfattning om vad du kan förvänta dig av affären.
En företagsvärdering anger verksamhetens pris mellan tummen och pekfingret. Värderingen kommer alltså inte berätta exakt vad prislappen landar på. Innan du går ut på marknaden bör du därför tänka ut ett ”drömpris” och ett ”acceptpris”.
Efter att du genomfört en företagsvärdering blir det dessutom tydligt vilka som är styrkorna och svagheterna i din verksamhet. Utifrån resultatet kan du enklare justera eventuella brister för att locka till dig fler intressenter och driva upp priset ytterligare.
2. Se över den interna strukturen
Att kunna visa upp företaget från sin bästa sida är en viktig del i att uppbåda intresse bland köpare. En intressent kommer vilja granska många delar i företaget, och du bör enkelt kunna bistå med svaren.
Innan du ska sälja ditt bolag vill du därför se till att undersöka den interna strukturen. Viktiga avtal ska finnas nära till hands och nyckeltal ska kunna presenteras tydligt. Är så inte fallet i dagsläget? Ta dig tid att ”städa upp” i verksamheten. Ett välskött företag är ett attraktivt företag!
3. Undersök buden noggrant
En köpare av ditt företag kan egentligen vara vem som helst. Men grunden i att sälja företag framgångsrikt består i att hitta rätt köpare. Med ”rätt köpare” menas den aktör som ser värdet i ditt företag och som, genom att ha koll på branschen, kan möjliggöra en smidig överlåtelse.
Det kan vara lockande att acceptera första bästa bud, men det är något du bör akta dig för. För att få till en smidig affär är det är viktigt att du analyserar budet noggrant och förhandlar efter dina preferenser. På så sätt kan du dessutom få med dig fler intressenter längre in i processen. Att konkurrensutsätta budet tenderar att ge positiv effekt på prislappen.
4. Börja sälja företaget i tid
Förbereda företaget, hitta rätt köpare och förhandla fram ett tillfredsställande avtal – en företagsförsäljning tenderar att ta tid. I de flesta fall bör man räkna med 4–12 månader. Men bara för att avtalet är signerat och klart är inte affären i mål. Här påbörjas integrationsfasen.
Många gånger vill köparen att du stannar i företaget en tid efter försäljningen. Detta för att göra övergången så smidig som möjligt. Därav är det viktigt att du påbörjar säljprocessen i tid – gärna ett eller ett par år innan du planerat din ”exit”.
Om du ska sälja din bostad ser du det antagligen som ett måste att anlita en mäklare. Precis på samma sätt fungerar det att sälja bolag, där en företagsmäklare bistår med expertis och erfarenhet.
Genom att ta hjälp av en företagsmäklare kan du vara säker på att alla steg i försäljningen genomförs på korrekt sätt – allt från förberedelser till slutförhandlingar. Du får helt enkelt de bästa möjligheterna till ett positivt resultat.
Leave feedback about this